Klänningen föll i bitar

Helt otroligt.

Jag bara satt på jobbet, gjorde min grej, sörplade te och kastade lystna blickar ut genom fönstret på den soliga gräsmattan när mitt ena axelband till klänningen bara ramlade av. "Plupp" sa det bara.

Vad tusan gör man när ens kläder faller i bitar mitt under arbetstid? Man tar fram häftapparaten förstås! Nu ser jag ut som en trasdocka, men det får funka tills jag kommer hem.

Det är inte första gången som konstiga saker bara händer mig när jag sitter still. Jag har även lyckats få skoskav i stillasittande läge och välta ett pennställ genom att titta på det. Jag måste vara magisk. Eller otursförföljd.

Hur som helst har jag naturligtvis lärt mig av mina.... händelser (Tänker inte säga misstag, för inget av ovanstående var mitt fel) så här kommer lite husmorstips för husmödrar on the go:

  • Jag har till exempel lärt mig att det är skitsmart att ha ett par plåster i handväskan. När jag haft mitt livs värsta skoskav har jag varit beredd att sälja mitt förstfödda barn till den som kan lindra de plågor som mina hudfläkta hälar orsakat mig. Som tur är har jag inte haft några förstfödda barn till hands när jag behövt dem (främst eftersom de inte finns) utan valt att hoppa direkt på ett ben till Ica och kirra plåster istället. Strössla ner ett par i varje väska, du vet ta mej sjutton aldrig när du behöver dem.
  • Skulle även dina kläder av helt oförklarliga skäl falla i bitar a la stigmata, så få inte panik. Ramlar knappar av, så spara dem och sy i dem igen så fort du hittar ett sykit. Det finns väldans små nu för tiden som man kan ha i handväskan/ på jobbet/ wherever. När jag tänker efter har det nog alltid funnits väldigt små sykit. Varken nålar eller trådrullar har minskat något anmärkningsvärt de senaste 70 åren. Har du ingen nål till hands så gäller det att plocka fram din inre Mc Guyver.
  • Lossnar ett axelband till bh:n, peta ner det i kupan tills du kommer hem, smit in på toan med en säkerhetsnål eller en häftapparat.
  • Går det en maska på strumpbyxan så kan du hindra den från att bli större genom att pensla ofärgat nagellack (bäst) eller spraya hårspray (näst bäst) på benet.
  • En scarf kan (i bästa fall) dölja spillfläckar på tröjan.
  • Tops och näsdukar, särskilt näsdukar, är oumbärliga av så många uppenbara anledningar att jag inte ens tänker nämna några. Okej, en då: banankladd.
Har du egna tips på akutnödlösningar man kan ta till när olyckan är framme och vägen hem är lång, så skicka in dem i kommenteringsfältet här nedan! Bästa tipset belönas med en personlig hälsning från husmodern herself.

Hejrå!

1 kommentar:

  1. Stackars mia. Jag är glad i alla fall för att du väl förbered.

    SvaraRadera