Husmodern testar halvfabrikat: raggmunksmix

Som ni alla vet vid det här laget klappar mitt hjärta lite extra för saker man kan fuska ihop i en handvändning - lösningar där livsnjutning och kvalitetstid går hand i hand.

Därför faller sig ett test av halvfabrikat så väldigt naturligt på husmorsbloggen. Somliga maträtter KAN man ju liksom lägga en halv dag på att röra ihop, till exempel ärtsoppa, men det smakar ju ändå i princip exakt likadant att köpa färdig ärtsoppa i en sådan där plastrulle.
(Åtminstone den vegetariska. Varianter med kött och annat otyg kan jag inte uttala mig om.)

Men hur ska man veta vilken mat som är värd att göra själv från grunden och vilken man lika gott kan köpa i hel- eller halvfärdigt skick? Jo, man läser Husmodern de kommande veckorna. Tipsa gärna om halvfabrikat du inte vågar testa själv så kan jag eller gubben min göra det.


Först ut blev denna raggmunkmix från Lindahl (samma tillverkare som gör den grekiska turkyoghurten eller hur det nu ligger till med nationaliteterna i i mejerihyllan.)

Helt VÄRDELÖS! När jag gör egna raggmunkar från grunden (och jag borde veta, för jag är smålänning) gör jag en flytande smet som jag sedan gräddar i pannan. Det här var ingen smet, det var en klump av illgul, riven potatis. Jag tvingades skopa upp ett lass i pannan och snabbt försöka trycka ner det till formen av en normal raggmunk innan hela kletet hann gräddas färdigt. Dessutom satt raggerna ihop dåligt. Hade jag tillsatt ett ägg i "smeten" hade de förmodligen hållit ihop bättre, men då faller ju liksom konceptet med att köpa en smet som ska vara klar för stekpannan.

Sammanfattningsvis gick all tid jag sparade in på att slippa riva potatis åt till att trycka ut smeten till en någorlunda rund form i stekpannan. Smaken var något "kemisk" men ok.

Lindahls raggmunksmix får 1 av 5 stekpannor i betyg.



4 kommentarer:

  1. Att innehållet i hinken inte är raggmunkssmet, instämmer jag i. Men att tillverkaren inte kan skilja på rårakor och raggmunk, gör knappast produkten i sig helt värdelös. Jag köpte också hinken för att jag ville ha raggmunk, men jag blev väldigt nöjd med de rårakor jag fick mig till livs. Lite tamt kryddade, men lite extra salt och peppar, så blev det jättegott.

    SvaraRadera
  2. Jag håller nog med Rolf här. Tycker att resultatet blev helt OK, men också att det hela mer blev som ett mellanting mellan raggmunk och råraka.

    SvaraRadera
  3. Jag är förvånad att det alltså finns folk som lyckats få ett lyckat resultat med att steka denna smet. Produkten är ju så pass dålig att det går lättare och snabbare att göra raggmunkar från grunden istället.

    SvaraRadera
  4. Brände fast i pannan trots massor med olja. 4 olika sorters stärkelse trots att potatis innehåller stärkelse

    SvaraRadera