Fyllda paprikor - inte så jobbigt som man kan tro


"Men WOW, Mia!"

utbrast jag för mig själv när jag smakade av fyllningen till mina middagspaprikor. Det har aldrig hänt förut, så jag måste ju förstås dela med mig av denna härliga smakupplevelse.

Det är första gången jag gör fyllda paprikor, och jag var beredd på att stå och svära i köket över vidbrända stekpannor, kullvälta paprikor och bortglömda ingredienser, men det var ju inte så tokigt svårt!

Så här gör du fyllda paprikor a la Mia:
(Ska försöka att inte göra som Storstadspojken och hävda att jag uppfunnit pasta carbonara genom att döpa den till pasta a la Nils. Det var lite pinigt må jag säga.)

Inhandla:

  • 4 paprikor av valfri färg.
(Försök hitta några som är platta i botten så att de kan stå någorlunda. Annars går det bra att stötta dem mot varandra i en ganska tajt form.)
  • 2 dl bulgur
  • 2 fasta tomater
  • 2-3 hekto champinjoner
  • ca 1 dl persilja
  • 3-4 vitlöksklyftor
  • 1 tärning grönsaksbuljong
  • 1 skvätt citronjuice
  • 1 näve riven ost

Gör såhär:

  • Skär av topparna på paprikorna och spara dem. Gör locket så litet som möjligt så att du får plats med så mycket fyllning som möjligt.
  • Plocka/skär loss innanmätet i paprikorna och skölj ur.
  • Ställ paprikorna i en ugnssäker form.
  • Pensla dem med olivolja och salta och peppra dem.
  • Grädda paprikorna i nedre delen av ugnen i 20 minuter på 225 grader.

Fyllning:

  • Fräs skivad vitlök
  • Stek finhackade champinjoner
  • Tärna/ finhacka tomaterna
  • Koka bulgurn i 4 dl vatten med buljongen
  • Blanda allt ovan med den hackade persiljan, salt, peppar och en skvätt citronsaft.
  • Fyll paprikorna med en sked, strö lite ost över och sätt in formen i ugnen igen.
  • Kör ett par minuter, gärna med grilleffekt. Obs! Inga paprikalock på förrän i serveringen.

Överbliven fyllning kan läggas upp bredvid på tallriken bara. Servera gärna med en tomat- och löksallad.

Smaklig måltid!

Hälsningar,
/Husmor Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar