Årets Ikea-katalog...


...var faktiskt något av en besvikelse. Surret på stan sade innan lanseringen att något stort skulle komma, och då talar jag inte bara om att Ikea lät trycka upp ett antal ex av katalogen i megaformat som de delade ut till Family-kunder i varuhusen på själva releasedagen. (Kunde tyvärr inte vara där, jag har ju faktiskt ett jobb att sköta emellanåt.)

Ikea har dragit stort på att katalogen funnits i 60 år i år och gjort en maffig tv-reklamkampanj som visar det svenska hemmets skiftningar under dessa sex decennier.

Därför trodde jag naturligtvis att katalogen skulle innehålla någon slags historisk återblick över varuhusets sortiment genom åren, men icke! Visst, det går att retrosurfa på hemsidan, men det gills inte. Det var ju en bummer faktiskt.

Just i år har jag dessutom samlat på katalogen i exakt 10 år, därför hade det varit ännu festligare med någon slags specialutgåva. Däremot var omslaget för första gången på cirka fem år lite nytt. Inte himlastormande nyskapande, men åtminstone något som sticker ut en smula från de senaste årens kataloger.

Innehållet är bra! Mängder av nya, roliga produkter med mer fokus än någonsin på företagets konkreta CSR-arbete. Därtill mängder med gamla produkter som fått nya, härliga priser. Extra plus för att företaget hänger med en aning i teknikutvecklingen och släppte en digital blädderversion av katalogen en bit innan pappersversionen hunnit dimpa ner i alla hushållen.

(Jag vet, det är otroligt att jag inte får betalt av Ikea för att skriva så mycket bra om dem, jag bara supergillar möbeljätten av egen fri vilja. Tro det eller ej.)

Men sammanfattningsvis kan jag säga att årets katalog får fyra skruvmejslar av fem möjliga. Åren innan låg betyget på tre mejslar, så det är kul att se ett litet uppsving i form och innehåll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar