Dyrköpt genväg till hemtrevlig sylthylla

39 pickadoller för en liten burk, 49 för en stor. Finns på Åhléns.



Nog för att jag vurmar för alla knep och prylar som gör att man kan fuska sig till en husmoderlig hemkänsla, men att genvägarna ska kosta så ofantligt mycket tar bort en del av tjusningen.


I dessa sylt- och saftningstider säljer Åhlens en serie burkar och flaskor med den gamla hemmagjorda looken. Ni vet, keramikkorkar, lätt gulnade etiketter osv. Blotta tanken på en kökshylla med dessa hemmafyllda saftflaskor på rad är ju supergullig. Men mellan 40 och 60 spänn per pryl tar ju lite udden av den där sköna känslan att man fuskat sig till husmoderlighet.


59 pickadoller.


Tanken med att göra egen sylt och saft är väl (förutom att själv få välja smak och tillsatser) att man ska spara pengar genom att välja bort dyra designförpackningar.


Så nej, jag skippar Åhlens saft- och syltburkar. Däremot köper jag deras hopfällbara saftställning Jonas (kärleksfull slump) som jag planerar att spara in ungefär en timmes primitivsilande med.


Saftsilen Jonas.


Tips!


Det gamla hederliga sättet att dekorera sina syltburkar på är faktiskt inte särskilt krävande. Jag klipper gamla stuvbitar i rutor (ca 15x15 cm) och bara fäster de över locken med en gummisnodd. Helt vanliga etiketter kan du köpa i vilken bokhandel som helst på kontorsavdelningen för en billig peng.


Kom ihåg:

att diska dina burkar i riktigt hett vatten innan du häller i sylten. Eller ännu hellre, koka locken och ställ burkarna i 100 graders ugnsvärme i 15 minuter. Renlighet = hållbarhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar