Pyssligt kräftbröd värt besväret

Ett gäng sådana här små dillkryddade rackare knåpade jag ihop till årets kräftskiva. Det tog fruktansvärt lång tid och uppfinningsrikedom, men resultatet är definitivt värt det!

Enligt receptet skulle det ta ca 80 minuter att pyssla ihop 16 st kräftformade bröd. I mitt fall tog det 3,5 timmar. Jag är ingen hejare på matte, men jag gissar att jag överskred den uppskattade tidsrymden med råge.

I instruktionerna stod det att bröden skulle gå att skära ut enkelt med hjälp av en pappersmall, så jag gjorde en sådan. Men nu är det ju inte pepparkaksdeg vi pratar om, utan vanlig, elastisk, kletig bröddeg så idén om att skära ut kräftorna kunde jag släppa efter ungefär tre minuters slit med deghelvetet.

Istället delade jag in degen i 8 klumpar (alltså 8 kräftor) och delade i sin tur in varje klump i 7 mindre klumpar. Jag rullade varje klump och kletade fast dem i varandra så att de någorlunda liknade kräftor. Efter en snabb gräddning blev de faktiskt sketasnygga!

Eftersom jag var skeptisk till min brödbakarförmåga redan när jag blev tipsad om receptet så bestämde jag mig för att göra bröden en vecka i förväg och frysa in dem, det gick utmärkt.

Trots slitet blev bröden en riktigt uppskattad ingrediens under festkvällen, så det var faktiskt värt det ändå!

Bonustips:

En annan uppskattad hemmasnickrad ingrediens på bordet var min dill- och citronsnaps som blev så livsfarligt god att den tog slut redan under första timmen (delat på sex personer). Jag använde en 75:a Reimersholmes brännvin, men det går bra att smaksätta vilket okryddat brännvin som helst.

Även snapsen gjordes en vecka i förväg med så enkla ingredienser som citronskal och ett par dillkvistar.

Riv inte skalet utan försök få till det i långa strimlor med de verktyg du har till hands. (River du skalet måste du sila snapsen innan du serverar den, och då går du miste om den dekorativa aspekten av kryddningen).

Peta ner kvistarna och låt flaskan stå i rumstemperatur i minst en vecka. Vänd flaskan lite och upp ner ett par gånger under veckans lopp. Aj, vad gott det blev! Till och med min chef blev impad när jag bara berättade om min hemmakryddade snaps. Höhö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar