Döda löken!

Det här är ett fantastiskt litet tips som jag lärt mig av min lika fantastiska moster.

Jag brukar döda gullöken till salladen. Det innebär att jag drar ur vätska ur den hackade löken med hjälp av salt för att få bort den starka smaken (som alltså sitter i vätskan.)

Du har kanske själv noterat någon gång att välstekt lök blir lite sötaktig och att den starka smaken försvinner? Det är precis samma princip, fast jag använder salt istället för stekpanna.

Mördad lök passar den som:

* Har känslig mage
* Tänker servera sallad till barn (för dom gillar väl inte stark mat?)
* Inte gillar när löken tar över smaken i en sallad helt enkelt, till exempel i tomat-och-lök-sallad.

Hur gör man då? Jo, du gör såhär:

1) Hacka löken som vanligt.Lägg i en skål.
2) Häll på snuskigt mycket salt.
3) Kör ner en näve i skålen och börja krama löken hårt. Krama vidare tills du känner att löken börjar bli lite slajmig (förlåt, men jag kommer inte på något annat ord just nu) och lite glansig. Det brukar ta en minut eller så.
4) Fyll skålen med ljummet vatten så att det täcker löken och rör om lite med fingrarna så att saltet lossnar från löken.
5) Sila.

Nu är löken död. Lägg i den i salladen och ät! Resultatet blir förbluffande gott!

Hälsningar,
/Husmor Mia

Ps. I dag ska vi gå och hämta våra förlovningsringar! Hoppas att den fortfarande passar sen vi provade ut dem...Hihi.. Ds.

1 kommentar:

  1. Man kan döda rödlöken på samma sätt. Jag har börjat äta mer sallad sen ett vänligt affärsbiträde tipsade mig om kidneybönor och fetaostbitar i sallad. För övrigt lägger jag i den det jag hittar i kylen...bladsallad, körsbärstomater, gurka och "dödad" lök. Ibland gör jag ännu "matigare" sallad med kokta ägg, räkor och fryst jasminris som blivit över. Då känner jag mig så ordentlig som äter och serverar min make nyttig mat. Man kan joxa ihop nästan vad som helst =) HFMmodern

    SvaraRadera