Stackars lilla Johannes

Av rädsla för grannbarnen tog jag den här bilden inifrån lägenheten i dag, så det blev ingen zoom på mina superfina penséer, pelargoner eller tagetesar. Däremot kan ni skymta min nästan helt oanvända cykel i vänstra hörnet.

Jag har gett upp hoppet om att kunna odla rädisor i en blomlåda på balkongen. Svårigheterna var för många. Jag kan ju inte gärna rycka upp en hel planta för att kolla om någon rädisa vuxit färdigt. Dessutom ropar småbarnen nere på gården "Titta! Det är en tant på balkongen! Akta er!" varje gång jag går ut för att vattna.


En av de välmående plantorna.

Så i går ryckte jag upp allihop (och nej, det var inte den minsta lilla knopp på någon av plantorna) och fyllde lådan med tagetes istället. De luktar barndom och de var redan halvfärdiga, så jag fick resultat direkt.


...och här är stackars lilla Johannes.

En av plantorna i tageteslådan mådde dock inte så bra. Jag har döpt plantan till Johannes. Han är mitt speciella lilla skötebarn bland de 10 andra gulspräckliga tagetesplantorna.

Det är lite typiskt mig, att bry mig extra mycket om det som är svårast att få ordning på. Men jag ska nog få lille Johannes att växa upp till en ståtlig blomma han också! Han fick den bästa platsen i fönstret till att börja med. Utöver det vet jag inte riktigt vad jag kan göra för honom förutom att be :)

Hälsningar,
/Husmor Mia

2 kommentarer:

  1. Kanske lite vatten ibland och massor med kärlek =)Och plocka bort torra blad och knoppar som gått av
    HFMmodern

    SvaraRadera
  2. haha gömmer du dig för grann-barnen? haha hytta med näven o se galen ut så slutar de terrorisera ;)

    SvaraRadera