Veggo-kroppisar

Tja!

Tog lite helgledigt från både jobb och blogg, men nu ska ni få höra! 

Jag gjorde öulennskä kröppkakou (Öländska kroppkakor) i fredags, på mitt eget vegetariska vis förstås. Tidigare har jag kört med stekt lök och svamp som fyllning, men i fredags kom jag på något ännu bättre.

Jag fyllde mina kroppisar med halloumi och stekt lök. För er som inte vet är halloumi en mycket kompakt, gummiliknande och ganska salt ost. Den påminner således om fläsk, och den finns i så gott som alla mataffärer. Halloumi kostar runt 30-40 spänn för en bit på typ 150 gram.

Det blev riktigt smaskigt på tallriken ihop med den obligatoriska lingonsylten och det skirade smöret. Kroppkakor är mättande, svingott, billigt och relativt enkelt att göra. (Även om det tar lite tid.) Tyvärr blev mina inte så läckra att titta på sist, pga ett smärre temperatursmissöde i grytan, så jag tog inga bilder.

Det ryktas om att folk äter kroppisar med grädde också, men det är inget jag själv har provat, eller vill prova.

Jag känner att jag verkligen vill slå ett slag för den fantastiska råvaran potatis, så här kommer ett första recept.

Så här gör du kroppisar:

(Enligt min gamla kokbok ska det här räcka till 4-5 personer, jag säger snarare 3. Bara så att du är beredd liksom..)

5 medelstora potatisar
Ytterligare 1 kilo vinterpotatis
2 dl vetemjöl
1 ½ tsk salt

Fyllning:
En bit finhackad halloumi och stekt lök, plus salt och peppar.

eller - ca 150 gram fläsk (rimmat, vad det nu innebär. Ni som äter kött vet säkert.) och stekt lök, plus salt och peppar.

eller - finhackad stekt svamp (champinjoner) och stekt lök, plus salt och peppar.

Tillbehör:
Lingonsylt och smält smör.

Gör så här:

  1. Koka dina 5 potatisar. Skär dem gärna i mindre bitar så går det fortare att koka dem mjuka.
  2. Pressa potatisen medan den är varm. Har du ingen press kan du riva potatisen istället, men vänta då tills den kallnat. Lägg i en stor bunke.
  3. Skala och riv den råa potatisen (det där kilot med vinterpotatis.) Matberedade går alldeles utmärkt.
  4. Sila den råa potatisen med en skål under silen. Du ska ta tillvara på stärkelsen. Pressa lite över silen med en sked så att du får ut så mkt vätska som möjligt. Låt stå en stund tills den klara vätskan separerat från stärkelsen. Häll bort vätskan, spara stärkelsen.
  5. Blanda ihop all potatis i den stora bunken (se punkt 2). Tillsätt mjöl, salt och skrapa i stärkelsen. Blanda väl med en träslev eller något annat robust verktyg.
  6. Stek löken och fixa det andra du vill ha i fyllningen.
  7. Blöt händerna och forma sedan bollar av potatissmeten. Gör en fördjupning i bollen, lassa i lite fyllning (ca 1 msk) med en sked och täck igen bollen. Blöt händerna mellan varje boll.
  8. Hissa ner bollarna i en rymlig gryta med hett men INTE KOKANDE vatten (annars kokar de sönder direkt!) med hjälp av en hålslev eller något annat smart redskap som finns till buds. Jag hissar både upp och ner mina på en sådan där potatismos-mosare, och det går utmärkt.
  9. Låt kroppkakorna sjuda sakta, det tar uppemot en halvtimme. När de flutit upp till ytan tar det 15-20 minuter till innan de är klara. Om du inte har stekt fyllningen tar det totalt ca 45 minuter innan de är klara. (Men det gäller bara om du har fläsk i dem.)
  10. Fiska upp med ditt smarta fiskeredskap, servera med lingonsylt och smält smör.
Hela baletten tar mellan 1½ - 2 timmar beroende på rutin och redskap. Det viktigaste är att vattnet inte kokar, och att du försöker få i bollarna i vattnet så fort som möjligt när de är färdigformade och fyllda eftersom degen är ganska lös och de sjunker ihop när de står ute i rumstemperatur.

Lycka till!

Hälsningar,
/Husmor Mia

Ps. Det går utmärkt att frysa in kroppkakor, tänk bara på att tina dem sakta. Ds.


2 kommentarer:

  1. Du kan krama bort vätskan ur den råa potatisen genom en saftduk. Har du ingen sådan går det riktigt bra med en gammal kökshandduk (dock inte frottehandduk). Lägg en näve potatis åt gången i handduken och vriiiid. Då blir degen fastare och kroppisarna går inte sönder (om man inte råkar koka dem våldsamt förstås) =)

    SvaraRadera
  2. Cecilia EmPe 0024 juli 2009 kl. 13:58

    Jag tillhör en av dem som gillar kroppkakor med grädde (ej vispad) och lingonsylt. Det är smaskens det, enligt mig alltså. Någon gång gjorde vi kroppkakor utan fyllning, så kallade blinningar, funkar fint det med för smaklökarna. Vi gjorde även med gournfärs, helt ok, men kanske ingen bestående favorit! Kram Cecilia

    SvaraRadera