Karl Alfred-bluffen avslöjad!

I egenskap av nybliven blodgivare hade jag tänkt tipsa om lättlagade och järnrika måltider för den som vill få igen sitt utgjutna blod lite snabbare. Valet föll på stuvad spenat med kokt ägg och ostmacka, men hör och häpna – spenat är inte alls särskilt järnrikt!

Jag surfade in på Wikipedia bara för att hitta någon tillförlitlig siffra över exakt hur järnig och därmed Karl-Alfred-aktigt bra spenaten är, men där läser jag istället att:

"Spenat sägs ofta vara rikt på järn, vilket inte stämmer. Järninnehållet i spenat är bara något högre än i andra gröna grönsaker; dessutom innehåller spenat oxalater som gör det svårare för kroppen att ta upp järnet." Wikipedia
Dra åt helskotta, det var det värsta jag hört på hela dan! Jag tycker nämligen väldigt mycket om stuvad spenat och brukar använda Karl-Alfred-argumentet på fästmannen när han knorrar inför mitt middagsval. Nu har jag dessutom hunnit bli så sugen på spenat att jag tänker göra en stuvning i kväll i alla fall.

Om man nu vill ha i sig en massa järn kan man istället välja:

* Inälvsmat, speciellt lever. (Urk. Nej tack.)
* Ägg (Aha! Då blir det ju järnigt i kväll i alla fall!
* Fisk (Åt till lunch, så halva jobbet är redan gjort.)
* Blodmat (Än en gång - urk.)
* Fågel
* Bladgrönt (Ja, utom spenat då tydligen...)
* Fullkornsprodukter
* Katrinplommon (Bra för tröga magar också, och ett utomordentligt alternativ till godis.)
* Russin (Se katrinplommon.)
* Öljäst (Öh.. jo, jag gillar ju öl. Gills det?)
* Rödbetor (Oh! Kom precis ihåg ett par bra rödbetstips jag ska skriva mer om någon annan dag.
* Broccoli (Mmm.. gratinerade med en gnutta ost på...)
* Vetegroddar (Odla själv och ät på macka.)
* Sesamfrö
* Vallmofrö
* Solrosfrö
* Bananer
* Persikor (Inväntar otåligt persikosäsongen)
* Aprikoser

Härligt att det finns så många alternativ för vegetarianer! Järn är faktiskt nyttigt att få i sig oavsett om man ger blod eller inte, i synnerhet för kvinnor. Får man i sig för lite järn kan man få hjärtklappning och bli trött eller andfådd. Det är bra att få i sig minst 10 mg om dagen, så håll lite utkik på förpackningarna du har hemma om du känner dig lite loj någon gång.

Nu ska jag försöka rota fram någon annan superkraft hos spenat som jag kan använda som vapen i nästa strid om min älskade middagsspenat.

Ha det gött!

Hälsningar,
/Husmor Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar