Frysta grönsaker är lika nyttiga som färska


Nya rön visar till min stora glädje att frysta grönsaker innehåller lika mycket, eller till och med mer C-vitamin än färska.

(Läs artikel i Aftonbladet här.)

Skönt att veta att man kan fortsätta fylla frysen med gott samvete! Men även om fryst mat kan vara nyttig blir den inte alltid lika god som sitt färska alternativ. Fryst parris till exempel. Blä! Jag kanske bara har haft otur, men de (få) gånger jag köpt fryst sparris har den varit trådig och besk.

Tips:
I artikeln varnas det dock för att risken att man kokar bort vitaminerna ur frysta grönsaker. Jag vet inte om det är bättre, men jag brukar värma upp ett par deciliter i vattenkokaren och bara skålla mina grönsaker om de ska ligga i t.ex. en sallad.
(Jag är inte så bra på att planera att jag lägger grönsakerna i kylen redan på morgonen.)
Ska de va i en gryta eller liknande häller jag i dem precis så slutet när allting annat i grytan är färdigkokt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar