Skattkistan har landat



Den mödosamma jakten på ett soffbord är över, och min älskade skattkista har äntligen kommit hem!

För någon månad sedan kikade jag och sambon in i en inredningsbotique a la Östermalm med riktigt saftiga prislappar. Främst för att skaffa inspiration förstås, och jodå - det fick vi!

Det fanns flera vardagsrumsmöbleringar uppställda i butiken, och alla hade en gemensam nämnare - en kista istället för soffbord. Eller ah, en kista som helt enkelt tjänstgör som soffbord.

Det var en så vacker syn (och så jäkla smart med tanke på förvaringen) men samtidigt så sorgligt. Nu visste vi ju att vi aldrig skulle kunna nöja oss med ett "vanligt" soffbord, men en genuin amerikakoffert gick loss för kring 20 papp i affären. 

Snyggt?  Ja. 
Värt att spara för i månader? Nej.

Vi fick leta ett bra tag innan vi hittade vår supersnygga svenska brudkista från 1841. Den fyndades en dag efter jobbet i en antikaffär på Karlavägen med en långdragen mellandagsrea.

När jag var borta i helgen passade sambon på att dra sitt husfaderliga strå till stacken och släpade hem kistan. Nu känns vardagsrummet i princip komplett! (Men ni får inte se mer än det som syns i bilden helt enkelt för att det var en gnutta ostädat vid fototillfället. Vi prioriterade en biokväll med Slumdog millionaire istället för att göra ett mitt-i-veckan-ryck med sopkvasten.)

Kistan är så pass robust att den kan tjänstgöra som fotstöd (ja, hemma hos mig får man lägga upp fossarna på bordet) och insidan utnyttjas som linneskåp.

1 kommentar: