Panta i kökssoffan


Förvaring har blivit ett ledord för inredning på 2000-talet. Allt ska sparas och tryckas in i lådor och på hyllor längs väggar tak och golv. Själv har jag lite blandade känslor inför hamstrings-hushållet.

Det är snyggare och mer lättstädat att INTE ha det så plottrigt med en massa prylar överallt, men å andra sidan är jag inte asket – jag gillar mina grejer och vill kunna komma åt dem enkelt. Ett rum som inte tycks kunna ha nog med förvaringsutrymmen är mitt kök. Det är ganska stort, men vinklar och dörrar gör rummet svårmöblerat. Och hur mycket jag än rensar i lådorna tycks pappersinsamlingen lik förbannat alltid hamna i en kassa i hallen, precis som pantkassarna och de tomma glasflaskorna.

Men i dag snubblade jag över den här köksbänken (på bilden ovan) på TV4:s Hemmakanal och blev extremt sugen! Pant, glas, tidningar, en allmän kaoslåda och köksbänk i samma möbel! Vad kostar den? Och var hittar jag den? Det visade sig att det är en bänk som man ska bygga själv, och det såg inte helt okomplicerat ut heller. Ta en titt på ritningen här nere:

Men misströsta ej, det finns alternativ! Kolla in den här bänken nedan. Den heter Norrebo och går loss på 695 :- på Ikea. Jag vet dock inte hur den ser ut inuti, men jag ska snart iväg på ett nytt äventyr till varuhuset och ta mig en titt. Får se om jag vågar smygfota också.
Norrebo ser kanske lite naken ut, men det lämnar ju öppet för pysslarproffs att måla, betsa, eller bara slänga på en lång dyna. Det guttiga är ju förstås att man kommer åt förvaringen från sidan så att man slipper rensa bort tidningar, katter och annat som lätt samlas ovanpå möbler. Jag återkommer till bänkeriet efter nästa Ikea-runda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar