Stryktipset (eller: Så här slipper du stryka)

I dag ska jag dela med mig av mina stryktips, men jag skulle vilja börja med att poängtera hela syftet med bloggen - modern hushållning handlar för mig inte om att visa upp en välskrubbad yta, utan om att göra vardagen lite enklare. Så det som följer härnäst är egentligen mest tips på allt man kan göra för att SLIPPA stryka. Jag HATAR att stryka! Kanske för att jag brände mig på ett strykjärn när jag var liten, eller för att det bara är ofattbart tråkigt. Ingen berömmer en för att man har strukit, däremot går man och skäms om man INTE har släta kläder.
Såhär slipper du strykjärnet:
  • Först och främst - leta efter strykfria material när du shoppar kläder. 
  • Häng upp allt som kan tänkas bli skrynkligt i en torktumlare. Det tar längre tid att kånka fram strykbrädan och värma upp järnet än att hänga upp plaggen. Vår hopfällbara torkställning är faktiskt en av de mest använda prylarna där hemma. Sträck ut plaggen och häng dem så slätt som möjligt. Skjortor hängs med axelsömmarna längs med galgen och den översta knappen knäppt.
  • Lakan och kökshandukar kan manglas eller hängas slätt för att ta så lite plats som möjligt i skåpen.

Ibland är man dock mer eller mindre tvungen att plocka fram det där förbaskade värmejärnet. Tänk då på följande:
  • Stryk alla plagg ut och in. Det finns två skäl till detta - jeans som stryks på utsidan blir liksom glansiga. För det andra: risken är mindre att det kommer att synas om du råkat bränna plagget.
  • Skjortor stryks med bästa resultat om du börjar med de minsta styckena - krage, ärmar, bakstycke. Börjar du med de större ytorna hinner de skrynkla till sig igen medan du stryker smådelarna.
Vill du lyxa till det så lämna in dina skjortor på kemtvätt så får du tillbaks dem rena och släta. Påsarna som kläderna återlämnas i kan användas för att skydda kläder när du packar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar