Tvättmaskinens betydelse för kvinnans frigörelse



Tvättmaskinen är den uppfinning som haft störst inverkan på kvinnans frigörelse. Det menar i alla fall L'Osservatore Romano, vatikanstatens officiella tidning i en färsk artikel.

Enligt tidningen bräcker tvättmaskinen både p-pillret och rösträtten genom att helt enkelt ge oss kvinns mer tid för oss själva.

Min enkla undring är, även om jag naturligtvis är tacksam för tvättmaskinen - varför är det just kvinnorna som ska använda den? Eller stå för alla förberedelser? (sortera tvätt, tömma fickor, vända byxor, se till att det överhuvud taget finns tvättmedel hemma osv.)
För att inte tala om efterarbetet, det tråkigaste av allt! Tömma, hänga, tumla, mangla, sortera och - ve och fasa - stryka.

Jag älskar min tvättmaskin och har ingenting emot att använda den, men jag tål inte manliga halvhjärtade undanflykter som att "jag vet inte hur man gör", eller "du är mycket bättre på det här".

Kan vi inte bara komma överrens om att tvättmaskinen har haft enorm inverkan på MÄNNISKANS frigörelse?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar