Vårstädning - från 10 minuter om dagen



Dela upp vårstädningen i små portioner så ökar sannolikheten att den blir av!


Vårsolen börjar komma smygande och avslöjar damm, repor, fläckar och annat äckel där hemma. Nu är det hög tid att ta itu med vårstädningen! Jag förstår att jag låter som en Ajax-hjärntvättad pedant, men en rejäl urstädning är faktiskt riktigt välgörande. Som att mentalt ömsa skinn/ börja på en ny sida/ välkomna förändringens vindar etc, etc.

Kommer ni förresten ihåg den där Ajax-tanten som hoppade runt som ett X? Hahaha! Tänk när hon kommer in till jobbet på morgnarna, bredbent och med armarna utsträckta. "God morgon allihop! Skulle någon vilja hämta mig en kopp kaffe? Mina armar har fastnat eftersom jag skuttar omkring som ett X hela dagarna."

Hehe.. Nä, men jag har lite svårt för rengöringsprodukter som marknadsförs genom kvinnor som tycks få spontana orgasmer av att se en fläckfri kastrull.

Men nu var det ju vårstädningen jag skulle prata om!
Om du, precis som jag, har svårt att avsätta en hel dag åt att skrubba och feja, så har jag ett förslag på en lite mjukare variant av storstädning:

Det finns ett antal rengöringsmoment i hushållet som känns bra att få överstökade en gång om året eller två. De tar lite olika lång tid, men gör man lite varje dag kan man ha hela faderuttan avklarad på en vecka utan att det känns som att man egentligen storstädat.

Kolla in listan, ta tag i någon av punkterna (eller out-sourca ut dem på någon annan) och bocka av. När alla punkter är avkryssade kan du fira din avslutade vårstädning med en städöl.

)Jag kommer att tipsa lite mer ingående om de olika momenten lite undan för undan i kommande blogginlägg. )

  • Gnugga rent dina skärbrädor med en halv citron. (Haha! Jag har bara hunnit hit än så länge, men så började jag inte förrän i dag heller.)
  • Gör rent utrymmet under diskbänken och byt disktrasa.
  • Torka av lister och fönsterbrädor.
  • Vädra filtar och mattor.
  • Dammsug soffan.
  • Tvätta kuddar och täcken.
  • Rensa ur utdömda plagg ur garderoben.
  • Packa ner vinterkläder och ställ undan.
  • Skrubba rent i duschen/badkaret.
  • Tvätta duschdraperiet.
  • Tvätta eller dammsug gardiner. Byt om du fortfarande har julgardinerna uppe. 
  • Torka ur kylskåpet.
  • Frosta av frysen.
  • Rengör gallret till köksfläkten.
  • Uppdatera eller skapa en pärm för viktiga handlingar.
  • Bränn ut dina bilder på cd-skivor. (Ja, det här är ju en blogg om MODERN hushållning, så inte ens datorn slipper undan.)
  • Torka av dörrhandtag, fjärrkontroller och tangentbord.
  • Rensa ut föråldrade hudvårdsprodukter och smink.
  • Lägg på ny jord i blomkrukorna, eventuellt plantera om.
Usch, det är en del som ska hinnas med. Utöver detta tillkommer naturligtvis den gamla hederliga vardagsskötseln och sätter käppar i hjulen. Om jag fortsätter i min slappa takt med en punkt om dagen kommer det ju ta en hel månad innan jag är klar, men å andra sidan är vi två i det här hushållet, så i teorin borde vi va klara om två veckor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar