Håll koll på din elräkning!

I vårt hushåll har jag blivit utsedd till energiminister. Under mitt styre har flera omfattande reformer genomförts, så som bytet till energisparlampor, och inköp av miljöklassade vitvaror. Men mitt allra svåraste, och mest tidskrävande projekt är tveklöst uppdraget att hålla koll på Elräkningen.

Som nybliven hemägare (eller nåja, hemhyrare) är du normalt sett tvungen att teckna elavtal. Innan inflytten begav jag mig in i den snåriga djungeln av fasta, rörliga, miljövänliga, fortlöpnade och tidsbegränsade elavtal. Efter ingående studier (jag skulle kunna avlägga examen inom området nu känns det som) gjorde jag mitt val.

I går fick jag svaret på om jag valt rätt eller fel. Då damp nämligen den första Elräkningen ner, och dunsen ner på dörrmattan ekade flera kvarter bort. Tavlor ramlade ner, bilar körde av vägen, en gammal träkyrka sprack (och så vidare) av det dova skalvet. På tre ynka månader hade vi gjort oss skyldiga till en elförbrukning värd över 5 000 kronor.

I dag har jag suttit i telefon med elbolaget. Tillsammans satt vi, jag och kundtjänstmedarbetaren, och var lika förbryllade på var sitt håll. Har vi kanske nyligen genomfört en massiv renovering hemma? Kommer uppvärmningen från el, och betalar vi kanske för den? Nej och nej.

Så småningom hittade kundtjänstmedarbetaren (som för övrigt var supertrevlig) ett fel. Mätställningen hade nämligen inte blivit nollställd innan vi flyttade in, och därför tolkade elbolaget saken som att vi förbrukat el för närmare 4 000 kronor bara i december. Räkningen makulerades, och nu väntar jag på en ny, förhoppningsvis lite tunnare faktura.

En liten varning som jag skulle vilja dela med mig av om du hamnar i samma situation är att elbolagets första svar kommer att vara:
a) din räkning är högre än normalt för att det förbrukas mer el under vintern.
b) din räkning är högre än normalt för att vi har nya mätare som läser av den faktiska förbrukningen.

Känner du att räkningen är oskäligt hög ändå, så kräv en närmare granskning! Du kan själv räkna ut vad en normal elförbrukning ligger på på Elpriskollen. Energimarknadsinspektionen, som står bakom tjänsten, svarar gärna och OPARTISKT på alla frågor som rör det hårda livet som elkonsument.

Men det viktigaste budskapet i den här historien är att jag hade rätt. Haha! :)

3 kommentarer:

  1. ah, jag vet hur det känns. fick nyss en elräkning i Oslo, den gick på den lilla summan av 7000 norska kronor (blir nog 8500 minst i svenska kronor)! det är ju helt sjukt! då har vi redan betalat minst 2 elräkningar före det sen vi flyttade in i september. Men som tur är har vi Linus, elräkningsexperten, Chaeder boende hos oss som (tyvärr) kunde konstatera att den verkade stämma.../sofie

    SvaraRadera
  2. Hej Mia! Va skoj att hitta dig i bloggvärlden! Ska genast lägga till dej i favoritlistan! Kram från Em Pe dåbbel sero Cecilia

    SvaraRadera
  3. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    SvaraRadera