Fläskchock och förrädiska kryddor

Som min bloggbeskrivning antyder så är jag förpliktigad att dela med mig av mina hushålliga äventyr även när de inte går så bra, så här följer tre mörka bekännelser.

1) Kryddmixen
Vid middagen i går gick det inte så bra. Vitpeppar och vitlökspulver ser nämligen förrädiskt lika ut.
Resultatet blev fiskpinnar, gräddstuvad spenat och vitlöksbombat potatismos.

2) Fläskchocken
Ett annat kulinariskt misslyckande den här veckan uppdagades när jag öppnade min lunchlåda i tisdags. Eller nä, egentligen märkte jag inte mitt misstag förrän jag till och med hade hunnit mikra lådan, som jag trodde innehöll min libanesiska böngryta.
Först när jag skulle ta första tuggan såg jag att det var bruna bönor med fläsk i lådan. Först då förstod jag att jag hade tagit med mig sambons mat. (Jag är vegetarian.)

Ändå hade jag på morgonen pressat citron och ringlat olivolja över maten i lådan, packat ner den, packat upp den och värmt upp den innan jag fick fläskchocken.

Jag säger inte att det är någons fel, men jag vill bestämt hävda att det här är exakt vad som händer när man bryter mot systemet där alla i hushållet har varsin lunchlåda i varsin färg.

3) Hårbollen
Slutligen har jag lovat, en gång för alla, att sluta klippa luggen över handfatet. Den hårboll jag drog ut från vattenlåset i söndags var inte av denna värld!

Om man lär sig av sina misstag kommer jag att vara helt outgrundligt upplyst om några år.

Ha en trevlig helg allihop! Nu drar jag till Finland.

Hälsningar,
/Husmor Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar