Man tager vad man haver...och ger bort.


Förra veckan var det födelsedagsfirande på fantastiska restaurang Ho's i Hornstull. Present var inhandlad, men hemma fanns bara julpapper, och vi snackar riktigt juligt papper med typ renar och tomtar. 

Snöret var slut så när som på en stump som jag hittade i kaoslådan. (Ska berätta mer om min underbara kaoslåda någon annan gång.) 

Något gratulationskort fanns det inte heller.

Helt enkelt - ett ganska klassiskt scenario hemma hos mig. Men den som spar, hon har! 
(Även om gissningsvis 98 % av allt trams jag sparar på aldrig används.)

Lite skyddspapper som jag fick när jag köpte glas för hundra år sedan, en liten stuvbit av en röd gardin och den där snörstumpen senare så hade jag ett riktigt tjusigt paket! Och originellt om inte annat. Haha :) Paketet i sig var nog faktiskt mycket coolare än köksradion med inbyggd termometer som låg i...

Stuvbiten delades till två smalare remsor som knöts ihop på ovansidan av paketet. Ändarna stoppade jag in så att det blev ett fluffigt intryck. 

Den lilla snigelklämman vet jag faktiskt inte var den kommer ifrån, fick ett 10-pack av mamma någon gång, men jag tror att liknande finns i affärer som typ Panduro för en billig peng. De blir verkligen det där lilla extra på paketet och har aldrig gått omärkt förbi.

Kortet klippte jag till själv med en vågig sax från någon fyndlåda på typ Konsum.
Och den där sorgliga lilla snörstumpen knöts runt den röda knuten.

Nu har jag faktiskt köpt riktigt presentpapper. Bra att ha hemma, men efter den här massiva Mac Guyver-insatsen ovan känns det nästan lite fuskigt numera att slå in paket på det gamla vanliga viset.

Dagens lärdom: Köp neutralt presentpapper så kan du använda det året om. 
Tomtar = för juligt
Småblommigt = för midsomrigt.
Guld/ silverdetaljer eller helfärgat = riktigt lagom!

Om du dessutom sparar de där snörena som brukar sitta fastsydda i nacken på nya tröjor och skjortor kan du göra puttenuttiga små rosetter av dem att sätta på paket. Eller knyta fast i håret. Eller sy handdukshängare av. Eller... ja, du fattar - när helst du behöver ett glänsande litet snöre kommer de väl till pass.

Hälsningar,
/Husmoder Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar