Husmorssemester - Del 4

Hej hej!

Här kommer, lite försenade, resten av bilderna från husmorssemestern i Danmark. Nåja, ett urval i alla fall. Vill ju inte tråka ut er :)

Den svarta diamanten, (fungerar ungefär som Kulturhuset i Stockholm tror jag) sedd från en sight-seeing-båt längst stadens kanaler.


Här är den riktiga lilla sjöjungfrun. Guiden berättade att hon fått huvudet avkapat två gånger under sin tid på stenen. Vad är det för statement man vill göra med det?
Jag dömer alltså inte någon, jag är bara nyfiken.

Köpenhamns operahus får Sydneys dito att kännas väldigt ouppdaterat.
Riktigt maffigt och snyggt.


Härliga små sagohus i en lite äldre stadsdel.

Utsikten från vårt hotellrum by night.

Och samma utsikt by day. Bakom huskomplexet syns Tivolis svinhöga slänggungor.
(Vi provade INTE dem.)

Sambon äter en obligatorisk pølse. (Dock inte obligatorisk för mig eftersom jag inte äter kött. Jag underhöll mig med att ta en massa ät-bilder istället.)


Vet tyvärr inte vad den enorma parken i utkanten av stan heter, men vill ändå gärna tipsa om att gå dit och slappa lite om du har vägarna förbi och vädret tillåter. Det tycks vara OK att sitta och dricka i gräset, och staden tillhandahåller gratis toaletter i parken. Vi delade en flaska skumpa i gräset, spelade kort och käkade sockerärtor. Livet är skönt ibland asså.


Jag posar med killens nyinköpta jacka i parken.


Själv köpte jag nya tygskor! Man får nog förlika sig med tanken på att vita, bekväma tygskor är slutkörda efter en säsong. Det var högst motvilligt jag bytte upp mig från fjolårets dojjor, och det var inte lätt att hitta några som passade heller! (Den små-fotade kvinnans förbannelse...)

Jepp, du ser helt rätt – det är smørrebrød. Det är turistigt, men det var riktigt gott! Ett schysst alternativ till stadens överflöd av flottiga frukostbufféer (som alla tycktes öppna först vid 11 på förmiddagen.)


En konstig fisk med lång näsa, alternativt en enhörningsfisk. Inspanad i akvariet på Tivoli.


Visst kan man inreda med mat! Som restaurang ValhalTivoli har gjort... med gigantiska... korvar? Inga övriga kommentarer.

Till sist vill jag efter min lilla husmorssemester varmt rekommendera Köpenhamn som resmål för den som varken har särskilt fett med pengar eller tid att lägga på en semester.

Du hinner se väldigt mycket under en weekend utan att behöva åka omkring en massa, vi åkte inte kommunalt en enda gång, men sen bodde vi rätt centralt också.

Mat, dryck och shopping är tyvärr rätt dyrt just nu med tanke på Sveriges svaga krona, men med lite prioritering kan man unna sig många av stadens guldkorn ändå!

Hälsningar,
/Husmor Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar