Husmorssemester del 2 - Allt är klottrarnas fel

Klockan är 15:12. Jag och sambon sitter på ett tåg från Stockholm till Köpenhamn. Vi har NÄSTAN kommit till Flemingsberg. (ca 18 km utanför Stockholm.)

Tåget skulle ha gått 14:21 från centralstationen, men det bidde inte så av diverse olika anledningar. Följande meddelanden rapporterades ur högtalarna:

Klockan 14:05 - Tåg mot Köpenhamn avgår från spår 11 klockan 14:21. (Gutt!)

Klockan 14:29 - Tåget mot Köpenhamn står för närvarande vid vagnområdet strax utanför stationen och lastas just nu. Beräknad avgångstid blir om cirka..3-4 minuter. Vi återkommer med korrekt spårinformation. (Va? Ska vi byta spår?)

Klockan 14:30 - Ja, tåg mot Köpenhamn står kvar på vagnområdet utanför stationen. Beräknad avgångstid 14:36. Vi återkommer med korrekt spårinformation. (Okej, säg gärna till NU om alla 200 människor här ska behöva gå ner under jorden igen och hitta till ett annat spår.)

(Ett par minuter går. Ingen info kommer. Ett tåg mot Linköping rullar in på spåret som vårt tåg skulle avgå ifrån. Efter att ha letat runt lite ser vi vårt tåg komma inrullande på spår 12. Vi går dit och kliver ombord.)

Klockan 14:39 - Ja, då ska vi alldeles strax påbörja vår resa mot Malmö och Köpenhamn. Nu väntar vi bara på vår tågförare som beräknas vara på plats om bara ett par minuter. Vi tackar för ert tålamod. (Oh.My.God.)

Klockan 14:52 - (Exakt en halvtimme försenade) - Ja, då kan vi börja vår resa mot Malmö och Köpenhamn. Ställ bagaget i hyllan ovanför och ha era biljetter samt legitimation redo för kontroll. (Tänk om jag inte vill det då?)

(Krypkörning ut från centralen)

Klockan 15:10 - Ja, som ni kanske märker så har vi stannat till här på Huddinge station. Anledningen är att vi har ett tåg framför oss på Flemingsbergs station som ska köra före, men vi kan strax rulla vidare. (Öh.......jaha.)

Klockan 15:12 - Okej, anledningen till att vi står kvar här är för att polisen befinner sig på Flemingsbergs station och jagar några klottrare som alltså har klottrat på Flemingsbergs station. Men vi ska strax rulla vidare. Jag har fått order om att rulla förbi Flemingsbergs station sakta så att jag inte kör på någon. (Ser mig omkring efter nödutgångar. Kanske är det inte försent att ta flyget ner till Köpenhamn istället.)

Nu rullar vi äntligen på i ganska bra takt. Funderar på hur länge jag orkar vänta innan jag upplyser barnfamiljen intill att det finns schyssta lekrum ombord på tåget där kidsen kan avreagera sig tills de somnar. Eller att det är OK att byta blöja ibland. (Det ligger en tät dimma av bebisbajs i luften.) 

Jag vet, jag har inga egna barn, så jag har inte rätt att klaga. Men jag kan säga att när min bror åker tåg med sin dotter hänger de jämt i lekrummet för att 1) Det är skitsegt att lyssna på skrikande barn. 2) Barn har inte kul när de sitter och stirrar in i ett säte framför sig. Då är den enklaste utvägen att skrika, springa runt eller, nyupptäckt - att bajsa på sig.

Jag är ledsen att jag hatbloggar om SJ varje gång jag reser med dem. Jag längtar efter den dag på SJ ger mig anledning att skriva ett långt, välformulerat hyllningsinlägg istället. 

Men å andra sidan är det ju aldrig SJ:s fel att de aldrig kan vara i tid. (Grov ironi). Är det inte klottrare så är det annan vandalisering, söndersparkade tågvagnar, oväder, fågelbajs, signalfel, terrorister eller världsekonomin som otursförföljer monopolnissarna på våra statliga järnvägar.

Avslutningsvis vill jag säga att jag har full förståelse om du scrollat dig igenom hela inlägget ner hit utan att orka läsa hela klagosången. Det skulle jag nog inte heller vilja.

/Husmor Mia

Ps. SJ:s internetuppkoppling suger lika hårt som SJ:s tidsuppfattning och kostar aaaaalldeles för mycket. Ds.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar