Mias lilla kylskåpsguide


Hur går det för er där hemma med vårstädningen? Vi har bockat av en hel del av punkterna på Stora vårstädar-listan, men jag hittar bara fler och fler grejer som skulle behöva ses över... :(

Nu ska jag i alla fall ta mig an kylskåpet, och det gör jag på följande vis:


1) Ta bort kylskåpslukt.
En väldigt enkel grej som jag tänker göra redan i kväll är att eliminera den allt annat än angenäma kylskåpslukten. Det gör jag med ljummet vatten, vinäger och en trasa. Det kommer naturligtvis att lukta vinäger ett tag istället, men torka ordentligt torrt med en handduk så försvinner det snart.

2) Rensa ur det du inte vill äta.
Det är också på sin plats att göra en allmän kylskåpstömning. Har ni någon gång öppnat kylen för att få middagsinspiration och inte sett någonting ni vill äta trots att det är fullproppat i hyllorna? Då är det dags att rensa undan julsillen och nästan tömda tomatpurétuber.

Har du glömt bort hur gamla äggen är kan du testa att lägga dem i en bunke med vatten. Sjunker de ner till botten är de fortfarande färska. Ju högre de flyter upp, desto äldre är dem och risken finns alltså att de kan vara ruttna. Det beror på att vätska i ägget avdunstar genom porer i skalet. Ju mer vätska det finns kvar - desto tyngre ägg, och tvärtom.

3) Utnyttja frysen.
Hårdost som inte längre går att hyvla kan rivas eller hackas (för hand eller i matberedare) och frysas in. Osten går lätt att smula isär för att strös över gratänger eller pizzor.

Har du en skvätt grädde över kan du frysa in den i kuber och sedan ta fram när du behöver en liten slurk i någon gryta eller en varm sås.

Det går faktiskt alldeles utmärkt att frysa in hela smörpaket och margarinblock också om du av någon anledning skulle ha dubletter.

4) Förvara smart.
Det är inte särskilt svårt att se skillnad på till exempel tomater och lökar. De håller inte heller längre av att man låter dem ligga kvar i plastpåsarna man köpte dem i, så ut med dem bara! Det är gutt att slippa irritationen med att trassla upp knutna påsar mitt i matlagningen. (Jag knyter påsarna med en enkel knut i affären så kan jag använda dem i den lilla papperskorgen i badrummet istället.)

Känns det fruktansvärt att blanda grönsaker i kylen så lägg dem i urdiskade glasslådor. Överskådligt och ordningssamt! Äggen kan du också plocka ut ur kartongen och lägga i en öppen låda istället. Skulle du fylla på med nya ägg innan de gamla är slut så kan du sätta ett kryss på de gamla äggen med en blyertspenna så vet du vilka du ska använda först.

Morötter däremot håller bäst om de förvaras i sina påsar. Men klipp gärna upp påsen och lägg i en bit hushållspapper. Jag vet inte riktigt varför, men de möglar inte då. (Inte lika snabbt i alla fall.)

Skaffa en ostkupa så slipper du bli deppig när du ska försöka dra på plastpåsen över den svettiga osten.

Lägg ett par uttjänta pennor med några centimeters mellanrum på hyllgallret så kan du ha långa flaskor liggandes i kylen utan att de rullar omkring. Har du inga tillräckligt tjocka pennor för att göra denna budgetvariant kan du köpa ett vinställ som på bilden ovan. Just det stället som syns på bilden kommer ifrån designonline och kostar 290 kronor. Eftersom flaskorna inte rullar runt på vinstället så kan du bygga en liten vinpyramid.

Ledsen att jag inte har några kött-tips, men är man vegetarian så är man.
(Kanske är fler som blir nu med svininfluensan härjandes runt om i världen.)

Ha en trevlig dag!

Hälsningar,
/Husmor Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar